Quilt i Norge
   Ett sted for lappeteknikk - quilting og sømsnakk
    Register Arcade  •  FAQ  •  Search  •  Logg inn     
It is currently 18 Mai 2012 12:43

All times are UTC + 2 hours

Welcome
Velkommen til <strong>Quilt i Norge</strong>.

Dette er et forum som har hovedvekt på lappeteknikk/quilting. Her viser vi frem det vi lager, spørsmål og svar på mye sømrelatert når det gjelder lappeteknikk.
Inspirerende lenker finner du her, og vi har en uformell og trivelig tone her inne.
Forumet vil gjerne ha deg med også.
Det er ingen krav om innlegg, men vi setter pris på om du gjerne skriver noen ord iblandt om du finner noe kjekt som du kan dra nytte av.
Det er et lett forum å vandre i, og det går fort å melde seg inn. Det er også gratis.
<a href="/profile.php?mode=register">join our community today</a>!

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Bytte ut min Brother NV-600?
InnleggPosted: 02 Mar 2011 15:04 
Avlogget
Syerske

Hei damer!

Jeg trenger litt eksperthjelp her.

Jeg har en Brother NV-600, den blir 3 år til sommeren. Maskinen er jo forsåvidt god den, men jeg irriterer meg snart grønn over måten den quilter på med overtransportør. Jeg føler at jeg har prøvd alt. Jeg hadde den inn til forhandler på service før sommeren ifjor fordi den "ødela" et par lappeløpere med veldig ujevne sømmer. Stoffene har dratt seg og skrukket seg alle mulige veier, veldig ujevnt. En overtransportør skal jo hjelpe til å transportere stoffene jevnt, og sy jevne sting...?! Vel, jeg er ikke fornøyd som det er, de fant ikke noe iveien med maskina ifjor, fikk tom med ekstra overtransportør for å prøve om jeg fant noen forskjell. Jeg konkluderte med at det sikkert var jeg som hadde gjort noe feil da jeg quiltet de løperene...

Den syr uansett fremdeles ujevnt med overtransportør!!! :( For 2 uker siden kjørte den seg helt fast under frihåndsquilting. Jeg måtte levere inn maskina for å få ordnet det. På spørsmål om hva som gjorde at den kjørte seg fast fikk jeg ikke noe godt svar, bare at den nå er smurt og i orden igjen.

Igår tok jeg den frem etter vinterferien og begynte og quilte noen toalettmapper. Den syr igjen, men den syr ujevnt!! Har gransket og justert på allle mulige måter, men den syr UJEVNT!!! Det kan virke som at den ikke drar ordentlig, at den stopper opp i transporteringen, stingene blir pittesmå og jeg må hjelpe til å dra... Jeg har tenkt at det kanskje kan være spraylimet som gjør at det henger og dras og blir skrukkete, men det skal da vel ikke bli sånn???

(har ei i quiltelaget mitt som har ei "vanlig" Janome maskin, uten overtransportør og hun quilter seg over det utroligste jevt og fint som bare det! Også sitter jeg da og knoter med min fancye med overtransportør og det hele, og det skrukkete skjeve som blir ferdig... *sukk*)

Jeg har i det siste begynte å sikle på en Janome MC 7700 Horizon!! ;)

Jeg har snakket med nærmeste symaskinforhandler idag, men han er visst PFAFF-fan, så han ville heller selge meg en PFAFF Quilt Expression 4.0. (eller Husqvarna Sapphire 875, men jeg sa det er uaktuelt for jeg vil ha innebygd overtransportør!).

Nå er jeg i kjempetvil. Trenger jeg virkelig å bytte ut Brother'n min!??? (den kostet tross alt noen lapper den også da jeg kjøpte den...) Om jeg skal bytte, er det da trygd å kjøpe via nett? (symaskiner.no?) Forhandleren jeg snakket med idag sa VELDIG TYDELIG ifra om at de IKKE tar servicer o.l på maskiner kjøpt på nett.... :(

Og om jeg no mot formodning finner ut at jeg skal/bør bytte maskin, hvilken skal jeg da velge??

Jeg syr jo vanlig rettsøm, og en og annen applikasjonssøm(knapphulssting) også quilter jeg endel, både med overtransportør og frihåndsquilter med stoppefot.

Noen som ha Janome eller PFAFF maskinene som nevnt over(eller like) som har tips og erfrainger og komme med? Jeg blir glad for alle tips og innspill her nå altså...

Post subject: Re: Bytte ut min Brother NV-600?
InnleggPosted: 02 Mar 2011 15:30 
Avlogget
Sydronning
Brukerens avatar

Svarer deg når jeg får tilgang på pc....bare iPod nå ;)

InnleggPosted: 02 Mar 2011 15:50 
Avlogget
Syerske

Lillesnuppa skrev:
Svarer deg når jeg får tilgang på pc....bare iPod nå ;)

:D

InnleggPosted: 02 Mar 2011 16:48 
Avlogget
Sydronning
Brukerens avatar

Åhhh, det er en jungel der ute. Jeg har tre Bernina maskiner og sverger til dette merket. Har aldri hatt problemer med mine maskiner. Det er ikke uten grunn at Bernina blir kalt for "arbeidshesten". Utrolig sterke maskiner.
Janome har mange fine modeller, det samme har Husquerna. Pfaff har også gode maskiner så her kommer det ann på hvor mye du skal bruke på ny maskin og hvor avansert du skal ha det.
Ta deg en tur til en butikk og få de forskjellige modellene demonstrert.
Ønsker deg lykke til i prosessen og ikke glem å oppdater oss når valget har falt :D

InnleggPosted: 02 Mar 2011 16:55 
Avlogget
Sydronning
Brukerens avatar

Da er jeg på nett :)

Hvor skal jeg starte...he he....Om ikke du er fornøyd med maskina og du har den inn til rep for samme problem, kan du den 3.gangen forlange kjøpet hevet om ikke den blir bra. Av og til selges mandagsmaskiner :roll: Til eksempel kan jeg fortelle om ei syvenninde som kjøpte maken som min, janome Horizon, ho sleit meg frihåndsquiltinga, ujevne og uteblitte sting. Butikken hevdet at alt var i orden, men ho hadde den inn 2 ganger. Da den kom tilbake var det samme problem, uansett trådtype og ulike nåler. Jeg testa den også, og den var ikke slik den skulle. Ho fikk ei helt ny ei, og nå er ho kjempefornøyd! Garantien er sikkert 5 år på din maskin også :)

Å handle maskin over nettet er ingen problem. Faktisk har jeg opplevd bedre service i nettbutikk enn der jeg handlet min siste maskin, og har også erfart at nettbutikk har mer peiling enn butikkansatte. Jeg har bare gode erfaringer å dele der, og av og til kan en få bedre pris også, og levering på døra :wink: Om du vil ha service er det ingen problem. http://www.sysiden.no hvor jeg har handlet tidligere har de fastpriser for service på maskinene som også inkl porto til og fra. Og skulle du være aktiv medlem inne på http://www.sykroken.net får du også 10 % hos de på alt, også symaskiner :wink:

Ingenting er mer irriterende enn at maskina ikke funker slik du vil. Stå på i forhold til butikken, og klag igjen.

Og om du skulle velge ny maskin i fremtiden, så vil jeg bare legge inn et godt ord for Janome jeg da....har Horizon selv som jeg er veldig fornøyd med :D

InnleggPosted: 02 Mar 2011 17:16 
Avlogget
Syerske

Takk for tilbakemeldingene damer!

Sissel: Jeg har dessverre ikke mulighet til å dra i en butikk å prøve uten å kjøre mange mil. :(

Lillesnuppa: Jeg så nå etter hovedinlegget at du har denne Janome maskina. (Tror Lis også har den om jeg ikke tar helt feil...!?)

Når det gjelder garanti og reklamasjon på den maskina jeg har, så har nok jeg vært litt for sløv der, og jeg vet jo at jeg må inn med den et par ganger, også kanskje få ny, likedan, før det ev kan bli heving av kjøpet, og der orker jeg ikke... Jeg prøver heller å se ev løsning med ny maskin nå. Jeg kommer nok ikke til å kjøpe Brother igjen. Det er sammensatte grunner til det. ;)

Jeg har vært i kontakt med symaskiner.no idag og får ok pris i inbytte for den jeg har. Jeg forventer ikke å få så mye mer for den, så det er forsåvidt et godt tilbud!! Men det er jo enda endel tusen i mellomlegg, og da må jeg gå noen lange runder i tenkeboksen.

Jeg klarer ihvertfall ikke å finne gode nok argumenter til mannen min for at jeg skal kunne bruke alle sparepengene på ny symaskin når jeg allerede har en... (selv om jeg er "sint" på den for tiden...)

InnleggPosted: 02 Mar 2011 18:22 
Avlogget
Sydronning
Brukerens avatar

Huffda.. skjønner godt at du er frustrert...
Joda, du har helt rett, jeg har Janome MC 7700 Horizon ;) og er veldig fornøyd med den, ikke minst pga at det er så god plass "inni" :D
Jeg har også Brother (inovis 4000D) og er suuuuperfornøyd med den også!! Klarer meg ikke uten den ;)
Men det er vel litt sånn som Lillesnuppa sier, at mandagsprodukt kan vi være utheldige å få tak i....enten det gjelder symaskiner eller annet... :roll:

Jeg har også hatt div. symaskiner som jeg har bannet :oops: høyt over, så jeg forstår at du er fortvilet.
Jeg reiste til nærmeste forhandler( kanskje der du har vært også) da jeg skulle kjøpe min Brother...likte ikke "servicen" jeg fikk...vel, de selger da symaskiner på Steinkjer også, tenkte jeg!, så jeg har kjøpt begge mine symaskiner der, og er veldig fornøyd med både pris og service ;)

http://lissteensblogg.blogspot.com/

InnleggPosted: 02 Mar 2011 18:46 
Avlogget
Syerske

Lis skrev:
Huffda.. skjønner godt at du er frustrert...
Joda, du har helt rett, jeg har Janome MC 7700 Horizon ;) og er veldig fornøyd med den, ikke minst pga at det er så god plass "inni" :D
Jeg har også Brother (inovis 4000D) og er suuuuperfornøyd med den også!! Klarer meg ikke uten den ;)
Men det er vel litt sånn som Lillesnuppa sier, at mandagsprodukt kan vi være utheldige å få tak i....enten det gjelder symaskiner eller annet... :roll:

Jeg har også hatt div. symaskiner som jeg har bannet :oops: høyt over, så jeg forstår at du er fortvilet.
Jeg reiste til nærmeste forhandler( kanskje der du har vært også) da jeg skulle kjøpe min Brother...likte ikke "servicen" jeg fikk...vel, de selger da symaskiner på Steinkjer også, tenkte jeg!, så jeg har kjøpt begge mine symaskiner der, og er veldig fornøyd med både pris og service ;)

Jeg har nok vært hos den "nærmeste" ja... ;) Ringte idag for å høre hvilken pris de hadde på Horizon. Litt usikker ang å kjøpe på nett i forhold til servicer og slikt, men de på nett tar jo maskinen jeg allerede har i innbytte, så da gjør det saken enklere ihvertfall. Han var så fokusert på PFAFF, og at de var de ENESTE med innebygd overtransportør. MEN, det har da vel vitterligen Horizon også!!!? Føler ikke at jeg blir forstått der og da er det ikke så lett å klage heller.

Tenkte jeg skulle spørre deg hvor du hadde kjøpt din... Hos Kreativ på Steinkjer?

Synes det blir litt langt og kjøre da... tror det blir nettkjøp hvis det blir aktuelt altså!? ;)

Tror jeg skal rydde i kjelleren og starte garasjesalg nå, finansiere ny maskin vettu!

InnleggPosted: 02 Mar 2011 19:40 
Avlogget
Sydronning
Brukerens avatar

Ja, jeg kjøpte mine symaskiner på Kreativ på Steinkjer ;)
Men jeg tror ikke du skal være redd for å handle på nett ;) Vi er da flere her inne som gjør det stadig vekk.. :lol: og er superfornøyd! ;) enten det er symaskiner eller annet vi "bare MÅ ha" :lol:
Garanti ( 5 år) får du jo der også :)
Lykke til :D

http://lissteensblogg.blogspot.com/

InnleggPosted: 03 Mar 2011 09:53 
Avlogget
Syerske

Lis skrev:
Ja, jeg kjøpte mine symaskiner på Kreativ på Steinkjer ;)
Men jeg tror ikke du skal være redd for å handle på nett ;) Vi er da flere her inne som gjør det stadig vekk.. :lol: og er superfornøyd! ;) enten det er symaskiner eller annet vi "bare MÅ ha" :lol:
Garanti ( 5 år) får du jo der også :)
Lykke til :D

Takk for det!

Jeg har sovet litt på dette inatt, kommer frem til at det blir ny maskin, men at jeg må gjøre en innsats for og spare opp en god del av mellomlegget før jeg handler!! Og det blir nok nettkjøp.

De tar jo den jeg har i innbytte til ok pris, handler jeg i butikk i nærheten må jeg få solgt Brother'n selv, og det vet jeg ikke er så enkelt... *S*

Lillesnuppa: Takk for tipset om sysiden.no Har prøvd og melde meg inn i det forumet du nevner, det blir nok ordning etterhvert! ;) (Ser at sysiden/Tonje Brodering har 14 dagers angrefrist/returrett, og da er det vel mulig å teste litt før man ev fullfører kjøpet helt...)

Jeg vet jeg har en (fin!) UFO som aldri blir fullført, tror jeg skal finne frem, ta bilde og så kan de jo hende noen her inne vil overta? (og hjelpe meg og spe litt på "spare til Horizon"-kassa mi!?!) ;)

InnleggPosted: 03 Mar 2011 10:11 
Avlogget
Sydronning

Spare til Horizon ja... Sikler på den jeg også, og har begynt å spare. Jeg har så smått begynt med å åpne eplabutikk, men det går jo litt trått da, har ikke fått lagt ut så mye der ennå. Men har solgt litt privat, nok til en god start :D
Vi får være flinke begge to, spinke og spare så blir det nok ei råd med maskin :D
Jeg har sett på Bernina også, men jeg går nok for Janome'n. Er jo flere her som har den og er storfornøyd!
Jeg har prøvesydd på begge deler, og ble imponert over begge også. Men Janome'n er litt billigere :D

InnleggPosted: 03 Mar 2011 14:13 
Avlogget
Syerske

synnove75 skrev:
Spare til Horizon ja... Sikler på den jeg også, og har begynt å spare. Jeg har så smått begynt med å åpne eplabutikk, men det går jo litt trått da, har ikke fått lagt ut så mye der ennå. Men har solgt litt privat, nok til en god start :D
Vi får være flinke begge to, spinke og spare så blir det nok ei råd med maskin :D
Jeg har sett på Bernina også, men jeg går nok for Janome'n. Er jo flere her som har den og er storfornøyd!
Jeg har prøvesydd på begge deler, og ble imponert over begge også. Men Janome'n er litt billigere :D

Ja, ikke sant!? Har også vurdert og lage meg Epla-butikk, men om en bruker paypal og selger mindre ting, så går det bort ganske mange kroner i provisjon til Epla og gebyr for transaksjoner til PayPal. Skal prøve litt på egenhånd før jeg vurderer epla på nytt.

Det står mellom Janome og Pfaff for min del, vil ha innebygd overtransportør. Jeg har hørt mest(bra!!) og vet av flere som har Janome enn både Pfaff og Bernina, så det blir nok den! Må bare spare litt mer først!

InnleggPosted: 04 Mar 2011 11:24 
Avlogget
Sydronning
Brukerens avatar

RenateA skrev:

Lillesnuppa: Takk for tipset om sysiden.no Har prøvd og melde meg inn i det forumet du nevner, det blir nok ordning etterhvert! ;) (Ser at sysiden/Tonje Brodering har 14 dagers angrefrist/returrett, og da er det vel mulig å teste litt før man ev fullfører kjøpet helt...)

Jeg har iallefall bare gode erfaringer fra de. Trøbla litt med ei maskin for et par år siden, og da tok jeg bare bilder av problemet og sendte på mail til Stein Frode hos Tonje Brodering, og etter noen dager lå den nye delen i postkassa mi :D 10 % av salgsprisen er jo litt det også når det er store beløp det er snakk om ;) Du får ta ei opprydding og selg unna ting du ikke trenger....det blir fort kronasjer av det :) Lykke til Renate, og om du skulle gå for Horizon, så tror jeg nok ikke du blir skuffa. Stor, stødig, romslig, elegant og ikke minst, den syr pent og jevnt, enkel å betjene og til slutt, den er et vakkert syn :lol:

InnleggPosted: 04 Mar 2011 13:42 
Avlogget
Syerske

Lillesnuppa skrev:
RenateA skrev:

Jeg har iallefall bare gode erfaringer fra de. Trøbla litt med ei maskin for et par år siden, og da tok jeg bare bilder av problemet og sendte på mail til Stein Frode hos Tonje Brodering, og etter noen dager lå den nye delen i postkassa mi :D 10 % av salgsprisen er jo litt det også når det er store beløp det er snakk om ;) Du får ta ei opprydding og selg unna ting du ikke trenger....det blir fort kronasjer av det :) Lykke til Renate, og om du skulle gå for Horizon, så tror jeg nok ikke du blir skuffa. Stor, stødig, romslig, elegant og ikke minst, den syr pent og jevnt, enkel å betjene og til slutt, den er et vakkert syn :lol:

Takk, Lillesnuppa!

Jeg har meldt meg inn på Sykroken, så får vi se etterhvert hva det blir til. Jeg har bestemt meg for Horizon, men det står i finansieringen... ;)

InnleggPosted: 05 Mar 2011 09:57 
Avlogget
Sydronning
Brukerens avatar

Jeg har lest her, og jeg har regnet og vurdert, og nå tror jeg sannelig at jeg vil bevilge meg selv en ny symaskin jeg også. Hadde lenge lyst på en broderimaskin, men jeg tror jeg vil få mer bruk for en ny og forbedret "vanlig" symaskin, så nå er det Janome Horizon som blir løsningen tror jeg.....
Har meldt meg inn i sykroken, så er det enda noen kroner å spare forstår jeg...

Liv Nora

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours