Hei damer!
Jeg trenger litt eksperthjelp her.
Jeg har en Brother NV-600, den blir 3 år til sommeren. Maskinen er jo forsåvidt god den, men jeg irriterer meg snart grønn over måten den quilter på med overtransportør. Jeg føler at jeg har prøvd alt. Jeg hadde den inn til forhandler på service før sommeren ifjor fordi den "ødela" et par lappeløpere med veldig ujevne sømmer. Stoffene har dratt seg og skrukket seg alle mulige veier, veldig ujevnt. En overtransportør skal jo hjelpe til å transportere stoffene jevnt, og sy jevne sting...?! Vel, jeg er ikke fornøyd som det er, de fant ikke noe iveien med maskina ifjor, fikk tom med ekstra overtransportør for å prøve om jeg fant noen forskjell. Jeg konkluderte med at det sikkert var jeg som hadde gjort noe feil da jeg quiltet de løperene...
Den syr uansett fremdeles ujevnt med overtransportør!!!

For 2 uker siden kjørte den seg helt fast under frihåndsquilting. Jeg måtte levere inn maskina for å få ordnet det. På spørsmål om hva som gjorde at den kjørte seg fast fikk jeg ikke noe godt svar, bare at den nå er smurt og i orden igjen.
Igår tok jeg den frem etter vinterferien og begynte og quilte noen toalettmapper. Den syr igjen, men den syr ujevnt!! Har gransket og justert på allle mulige måter, men den syr UJEVNT!!! Det kan virke som at den ikke drar ordentlig, at den stopper opp i transporteringen, stingene blir pittesmå og jeg må hjelpe til å dra... Jeg har tenkt at det kanskje kan være spraylimet som gjør at det henger og dras og blir skrukkete, men det skal da vel ikke bli sånn???
(har ei i quiltelaget mitt som har ei "vanlig" Janome maskin, uten overtransportør og hun quilter seg over det utroligste jevt og fint som bare det! Også sitter jeg da og knoter med min fancye med overtransportør og det hele, og det skrukkete skjeve som blir ferdig... *sukk*)
Jeg har i det siste begynte å sikle på en Janome MC 7700 Horizon!!

Jeg har snakket med nærmeste symaskinforhandler idag, men han er visst PFAFF-fan, så han ville heller selge meg en PFAFF Quilt Expression 4.0. (eller Husqvarna Sapphire 875, men jeg sa det er uaktuelt for jeg vil ha innebygd overtransportør!).
Nå er jeg i kjempetvil. Trenger jeg virkelig å bytte ut Brother'n min!??? (den kostet tross alt noen lapper den også da jeg kjøpte den...) Om jeg skal bytte, er det da trygd å kjøpe via nett? (symaskiner.no?) Forhandleren jeg snakket med idag sa VELDIG TYDELIG ifra om at de IKKE tar servicer o.l på maskiner kjøpt på nett....

Og om jeg no mot formodning finner ut at jeg skal/bør bytte maskin, hvilken skal jeg da velge??
Jeg syr jo vanlig rettsøm, og en og annen applikasjonssøm(knapphulssting) også quilter jeg endel, både med overtransportør og frihåndsquilter med stoppefot.
Noen som ha Janome eller PFAFF maskinene som nevnt over(eller like) som har tips og erfrainger og komme med? Jeg blir glad for alle tips og innspill her nå altså...