Quilt i Norge
   Ett sted for lappeteknikk - quilting og sømsnakk
    Register Arcade  •  FAQ  •  Search  •  Logg inn     
It is currently 21 Mai 2012 18:41

All times are UTC + 2 hours

Welcome
Velkommen til <strong>Quilt i Norge</strong>.

Dette er et forum som har hovedvekt på lappeteknikk/quilting. Her viser vi frem det vi lager, spørsmål og svar på mye sømrelatert når det gjelder lappeteknikk.
Inspirerende lenker finner du her, og vi har en uformell og trivelig tone her inne.
Forumet vil gjerne ha deg med også.
Det er ingen krav om innlegg, men vi setter pris på om du gjerne skriver noen ord iblandt om du finner noe kjekt som du kan dra nytte av.
Det er et lett forum å vandre i, og det går fort å melde seg inn. Det er også gratis.
<a href="/profile.php?mode=register">join our community today</a>!

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 28 innlegg ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: QUILTEMASKIN
InnleggPosted: 20 Mar 2009 01:30 
Avlogget
Syerske
Brukerens avatar

Little Grace quiltemaskin :?:
Er det noen her inne som har noe erfaring med en slik quiltemaskin :?

Post subject: Re: QUILTEMASKIN
InnleggPosted: 22 Mar 2009 22:13 
Avlogget
Syerske

Hei!
Er det little Gracie quilteramme med Janome maskin på, du mener?

Mvh Hilde i Lillestrøm

InnleggPosted: 23 Mar 2009 19:17 
Avlogget
Syerske
Brukerens avatar

Hilde Holmen Asak skrev:
Hei!

Mvh Hilde i Lillestrøm

Heisan :D Ja det er den jeg mener. Kjøpte den for et år siden men kommer liksom ikke igang. Har øvd og øvd. Nå er det montert et slumreteppe på den, men synes ikke det blir så bra. Kjøpte også stingkontroll til den, men den har jeg sikkert montert feil. :evil: Har ikke lyst å gi opp enda :roll:

InnleggPosted: 24 Mar 2009 16:42 
Avlogget
Syerske
Brukerens avatar

Jeg kunne også tenkt meg å vite litt om dette quiltesystemet. Er det ingen her som har noen erfaring med dette?
Høres ut som om du Bentemor ikke er helt fornøyd med din...

Du er hjertelig velkommen innom Bloggen min: http://mangesmaasting.blogspot.com/

InnleggPosted: 24 Mar 2009 21:11 
Avlogget
Syerske

Bentemor skrev:
Hilde Holmen Asak skrev:
Hei!

Mvh Hilde i Lillestrøm

Heisan :D Ja det er den jeg mener. Kjøpte den for et år siden men kommer liksom ikke igang. Har øvd og øvd. Nå er det montert et slumreteppe på den, men synes ikke det blir så bra. Kjøpte også stingkontroll til den, men den har jeg sikkert montert feil. :evil: Har ikke lyst å gi opp enda :roll:

Hei igjen!
Har ikke Little Gracie quilteramma sjøl.
Har Handi-quilter ramme med Janome maskin på og er veldig fornøyd:-). Dette blir også en "liten"mid-arm ramme akkurat slik som den ramma du har).
Har også kjøpt stinglengdekontroll i USA til den. Akkurat den har jeg ikke fått prøvd så mye enda. Tror nok ikke det blir som disse proffe long-arm maskiner med stødighet mm.
Siden du sier at stinglengdekontrollen sikker er montert feil; hva er det som ikke virker? Så kan jeg ihvertfall prøve å hjelpe deg.
Hilsen Hilde

InnleggPosted: 25 Mar 2009 15:38 
Avlogget
Syerske
Brukerens avatar

Heisan. Det blir fremdeles lange og korte sting når jeg syr, har tatt bort symaskin for å sjekke alt fra bunnen av. Symaskin er nå riktig tredd og skal sjekke at stingkontrollen er montert riktig. Jeg gir meg ikke for jeg skal ha dette iorden. Så denne demonstrert i Lancaster , teppene ble kjempefine så jeg tror det er meg som bare må prøve og prøve. Det går greit uten stingkontrollen, men blir så stiv i nakken for jeg må konsentrere meg hele tiden med hensyn til stinga.... Det var dette jeg tenkte jeg skulle slippe når jeg kjøpte den stingkontrollen :D

InnleggPosted: 27 Mar 2009 21:56 
Avlogget
Syerske

hei
min er 2år , står å støver ned :evil: , burde vare opplæring med den ellers bortkastet penger, har ikke quiltet noe med den

InnleggPosted: 27 Mar 2009 22:44 
Avlogget
Syerske

Hei!
Det er synd hvis quilterammene står og støver ned :? fordi man ikke får opplæring i bruken av den.
Selv har jeg brukt ganske mange timer ved å se i bøker, se på DVD-er, sjekke blogger med gratismønstre (til å printe ut),
"doodle" på alt jeg kommer over, søke på nett (youTube mm), div. nett-Tv-er (gratis og betaltv).
Sjekke hva som finnes av merkeutstyr/linjaler/stensiler/mm.
Det første jeg gjorde når jeg fikk ramma var å sjekke dvd-en som fulgte med ramma. Deretter spente jeg opp bakstykke+vatt+forstykke. Brukte ensfarget lerret. Da er det lett å se om trådspenningen er riktig.
Så var det bare å prøve ut forskjellige bevegelser (frihånd) og med div. linjaler etter hvert. Fant ut at quiltingen gikk lettere med litt musikk på spilleren :P .
Utprøving av trådspenning, trådtype (over- og undertråd), vatt-type, merkeustyr mm TAR TID :oops:
MEN når alt faller på plass, er det KJEMPEGØY!!!!
Tenk på alt dere kan lage; ikke bare tepper,løpere,veggbilder mm, Men du kan jo quilte større stykker og deretter skjære ut til puter, vesker, klær (vester mm).
Eks: Tegn opp en del av et vestemønster. Så kan du lage nye "stoffer" av flotte tråder med litt silkebiter aller andre stoffer du liker, imellom to lag med tykk vannoppløselig plast som skylles ut etterpå. Frihåndsquilte på kryss og tvers over. Bare pass på at "Rutenettet" su sydde overlapper hverandre helle veien, eller holdes ikke delene sammen! Du kan jo prøve å "Doodle" litt rundt for deretter å fargelegge med fargestifter?

DET ALLER VIKTIGSTE: Du må ha lyst til å prøve!
Og du må ha noen stoffer og litt vatt (kjøpte lerret på IKEA), som ikke trenger å bli til noe annet enn prøvelapper.

Håper du/dere får lyst til å prøve litt mer. Quilteramma har jo kostet litt, så det er synd at den ikke blir brukt :| :|
Er det noe dere tror jeg kan hjelpe med, er det bare å spørre.
Gjerne privat hvis det blir for mye for andre her på lista

Hilsen Hilde i Lillestrøm

InnleggPosted: 27 Mar 2009 22:54 
Avlogget
Syerske

Bentemor skrev:
Heisan. Det blir fremdeles lange og korte sting når jeg syr, har tatt bort symaskin for å sjekke alt fra bunnen av. Symaskin er nå riktig tredd og skal sjekke at stingkontrollen er montert riktig. Jeg gir meg ikke for jeg skal ha dette iorden. Så denne demonstrert i Lancaster , teppene ble kjempefine så jeg tror det er meg som bare må prøve og prøve. Det går greit uten stingkontrollen, men blir så stiv i nakken for jeg må konsentrere meg hele tiden med hensyn til stinga.... Det var dette jeg tenkte jeg skulle slippe når jeg kjøpte den stingkontrollen :D

Hei Bentemor!
HAr du sjekket at de rullene (hastighetsfølerne) som skal ligge inntil "styre"skinnene (de skinnene som ligger på bordet) ligger helt inntil? Hos meg må jeg ofte dytte rullene inntil skinnene. De er ikke tight nok inntil, så når farten øker så mister føleren kontakten og stingene butter litt. Håper det er en treningssak for oss begge :roll:
Tror det er viktig å holde jevn fart på bevegelsene selv med stingkontroll.

Vi kan vel ikke gi oss riktig enda? :P

InnleggPosted: 28 Mar 2009 10:03 
Avlogget
Syerske
Brukerens avatar

Jeg har,med tiden, veldig lyst til å kjøpe meg en quilteramme, så jeg synes det er kjempeflott at dere diskuterer frem og tilbake her på forumet. Det tror jeg de andre på forumet er enige i også :)

Dette kan være informasjon som kan komme til nytte for mange andre.

Du er hjertelig velkommen innom Bloggen min: http://mangesmaasting.blogspot.com/

InnleggPosted: 29 Mar 2009 00:38 
Avlogget
Syerske
Brukerens avatar

Hilde Holmen Asak skrev:
Bentemor skrev:

Hei Bentemor!
HAr du sjekket at de rullene (hastighetsfølerne) som skal ligge inntil "styre"skinnene (de skinnene som ligger på bordet) ligger helt inntil? Hos meg må jeg ofte dytte rullene inntil skinnene. De er ikke tight nok inntil, så når farten øker så mister føleren kontakten og stingene butter litt. Håper det er en treningssak for oss begge :roll:

Vi gir oss ikke. Hadde vært moro å få det til. Skal montere symaskin og alle dingsebomsene pånytt og sjekke at rullene ligger inntil. Får en følelse at det kan ha vært det som er feilen :o

InnleggPosted: 29 Mar 2009 00:41 
Avlogget
Syerske
Brukerens avatar

eli skrev:
hei
min er 2år , står å støver ned :evil: , burde vare opplæring med den ellers bortkastet penger, har ikke quiltet noe med den

Heisan Eli.. Hadde vært moro om du heiv deg med her nå, kanskje du står og quilter om en stund. Få tørka støvet av den så tar vi et steg av gangen :lol: :D

InnleggPosted: 29 Mar 2009 14:01 
Avlogget
Syerske

Sitat:

Hilsen Hilde i Lillestrøm[/quote] Vi gir oss ikke. Hadde vært moro å få det til. Skal montere symaskin og alle dingsebomsene pånytt og sjekke at rullene ligger inntil. Får en følelse at det kan ha vært det som er feilen :o[/quote]

Bente:
Vet ikke om dette kan hjelpe; på den lille"styringsboksen"`på min kontroll er det et lite hjul du kan justere stinglengden med. Prøvde litt frem og tilbake med den og det var stor forskjell på stingene.Og det er et lite lys som lyser rødt (konstant) når man beveger maskinen for fort. Følerne klarer rett og slett ikke "lese" bevegelsen riktig. Det er også justering av hastighet på Janome 6500 symaskinen som jeg bruker. Vet ikke om det er det på din maskin (Janome 1600?).

Hilsen Hilde

InnleggPosted: 29 Mar 2009 16:00 
Avlogget
Syerske

Hei
må vel prøve litt til :D , men må innrømme eg vart mektig lei hele ramma :oops:

InnleggPosted: 29 Mar 2009 22:04 
Avlogget
Syerske
Brukerens avatar

Heisan :roll: Tusen takk for kjempegode råd :D :D :D Nå skal jeg prøve ut dette iløpet av uka tenker jeg. Jeg har ikke samme stingkontroll som deg Hilde men det er et rødt lys der ja. Jeg får ikke brukt stinglengden på symaskin når jeg har på stingkontrollen fordi stinglengden, farta og pedalen er i stingkontrollen. Det høres veldig bra ut det du foreslår,så da får jeg prøve. Jeg har Janome 1600 til den ramma.
Ikke bli lei den ramma Eli, ikke gi deg. Har du montert den opp nå eller står den fremdeles å støver ned :D :D :D

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 28 innlegg ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours