Hei!
Det er synd hvis quilterammene står og støver ned

fordi man ikke får opplæring i bruken av den.
Selv har jeg brukt ganske mange timer ved å se i bøker, se på DVD-er, sjekke blogger med gratismønstre (til å printe ut),
"doodle" på alt jeg kommer over, søke på nett (youTube mm), div. nett-Tv-er (gratis og betaltv).
Sjekke hva som finnes av merkeutstyr/linjaler/stensiler/mm.
Det første jeg gjorde når jeg fikk ramma var å sjekke dvd-en som fulgte med ramma. Deretter spente jeg opp bakstykke+vatt+forstykke. Brukte ensfarget lerret. Da er det lett å se om trådspenningen er riktig.
Så var det bare å prøve ut forskjellige bevegelser (frihånd) og med div. linjaler etter hvert. Fant ut at quiltingen gikk lettere med litt musikk på spilleren

.
Utprøving av trådspenning, trådtype (over- og undertråd), vatt-type, merkeustyr mm TAR TID
MEN når alt faller på plass, er det KJEMPEGØY!!!!
Tenk på alt dere kan lage; ikke bare tepper,løpere,veggbilder mm, Men du kan jo quilte større stykker og deretter skjære ut til puter, vesker, klær (vester mm).
Eks: Tegn opp en del av et vestemønster. Så kan du lage nye "stoffer" av flotte tråder med litt silkebiter aller andre stoffer du liker, imellom to lag med tykk vannoppløselig plast som skylles ut etterpå. Frihåndsquilte på kryss og tvers over. Bare pass på at "Rutenettet" su sydde overlapper hverandre helle veien, eller holdes ikke delene sammen! Du kan jo prøve å "Doodle" litt rundt for deretter å fargelegge med fargestifter?
DET ALLER VIKTIGSTE: Du må ha lyst til å prøve!
Og du må ha noen stoffer og litt vatt (kjøpte lerret på IKEA), som ikke trenger å bli til noe annet enn prøvelapper.
Håper du/dere får lyst til å prøve litt mer. Quilteramma har jo kostet litt, så det er synd at den ikke blir brukt
Er det noe dere tror jeg kan hjelpe med, er det bare å spørre.
Gjerne privat hvis det blir for mye for andre her på lista
Hilsen Hilde i Lillestrøm